Πολιτισμός

«Σενάριο αθανασίας»

«Σενάριο αθανασίας» Β.Γκουρογιάννης Εκδόσεις Μεταίχμιο 2015 σελ.418

Είμαστε ,λέει ο συγγραφέας , ατελή όντα. Η ζωώδης πλευρά του ανθρώπου βρίσκει χαραμάδες και βγαίνει από το υποσυνείδητο, σε άλλους με τις σεξουαλικές πράξεις και σε άλλους με αισθησιακές φαντασιώσεις και αισθησιακές καλλιτεχνίες…

Γράφει : Ο Κώστας Τραχανάς

Στο βιβλίο αυτό ένα παράξενο ευγενές κλίμα ηδυπαθούς ερωτισμού πλανιέται στις σελίδες του, φτάνοντας συχνά σε τολμηρές απογειώσεις.Ο κύκλος , η αναδίπλωση και η επαναφορά στροβιλίζουν μαγευτικά το αφηγηματικό υλικό του Βασίλη Γκουρογιάννη.

Ένας άντρας σε υπαρξιακή κρίση.Ο εξηνταπεντάχρονος Παναγιώτης (πρώην Βασίλης) Ζαφείρης είναι δικηγόρος σεναριο αθανασιαςκαι καταξιωμένος συγγραφέας, παντρεμένος με παιδιά, έχει υπό την προστασία του τη Μαρίνα, επίδοξη λογοτέχνιδα και προσπαθεί να φτιάξει μια κινηματογραφική ταινία , αναπλάθοντας σκηνές από ερωτικές ταινίες. Προσπαθεί να
κινηματογραφήσει τη ζωή του και να δημιουργήσει ένα σενάριο αθανασίας για τον εαυτό του.

Ο Ζαφείρης επινοεί την τέχνη και την τοποθετεί σαν ασπίδα ανάμεσα στον εαυτό του και το εκάστοτε αντικείμενο του πόθου.Από τα παιδικά χρόνια είχε δείξει την έμφυτη καλλιτεχνική ροπή να εικονοποιεί συναισθήματα, ώστε να τα αντέχει και να τα απολαμβάνει ως έργα τέχνης χωρίς ενοχή.

Ένα αθρώπινο γερόντιο ,ο Ζαφείρης πια,που έχει παγιδευτεί μέσα στο σκοτάδι σε μια παλιά συρμάτινη περίφραξη, στο έρημο χωριό Άνω Καλυδώνα Μεσολογγίου ( μυθικό τόπο των Κενταύρων, εκεί στις όχθες του ποταμού Εύηνου, ό βιαστής της Διηάνειρας, Κένταυρος Νέσσος, ξεψύχησε από το τόξο του Ηρακλή) όπου ανέβηκε να κινηματογραφήσει τη ζωή του.Τον Ζαφείρη τον βαραίνει η μνήμη.Πρέπει να την ελαφρύνει.Επιστρέφει στη γενέτειρά του Καλυδώνα Αιτωλοκαρνανίας, για να ξαναβρεί ίχνη από την παιδική του ηλικία…

Μερικά χαρακτηριστικά αποσπάσματα του βιβλίου :

«Η τέχνη δεν ντρέπεται».
«Έριξε όλη τη πνευματική ζωή του μέσα στο αιδοίο της Ράνιας».
«Ο άνθρωπος δεν είναι μόνος στον θάνατό του, αλλά και στον έρωτα, μόνος είναι».
«Ο άθλος της εγκράτειας είναι μέγας».
«Ολόκληρη η ζωή είναι κινηματογράφος».
«Θα προτιμούσε να ζήσει τη ζωή ως ζώο ή ως άνθρωπος ; Καλύτερα Κένταυρος, αλλά με τις σωστές αναλογίες. Και την αναλογία ποιος την ξέρει ; Ποιος την δίνει στα σώματά μας ;».
« Ο άνθρωπος δυστυχεί επειδή δεν έχει μέσα του τη σωστή αναλογία από άνθρωπο και ζώο.Το σώμα πρέπει να πάρει αυτό που έχει έλλειψη είτε σε ζώο είτε σε άνθρωπο».
«Όπως δεν μπορούν οι άνθρωποι να διαχειριστούν τη θνητή ζωή τους , ακόμα περισσότερο δεν μπορούν να διαχειριστούν την αθανασία τους».

Είμαστε ,λέει ο συγγραφέας , ατελή όντα. Ο άνθρωπος είναι τόσο πολύπτυχος , ανάμεσα στην αγιότητα και τη φιληδονία, ώστε του είναι πολύ δύσκολο να εγχειρίσει τη διπλή του φύση και να αφαιρέσει το δαιμονικό στοιχείο. Η ζωώδης πλευρά του ανθρώπου βρίσκει χαραμάδες και βγαίνει από το υποσυνείδητο, σε άλλους με τις σεξουαλικές πράξεις και σε άλλους με αισθησιακές φαντασιώσεις και αισθησιακές καλλιτεχνίες…

Θέματα όπως το ανθρώπινο πάθος, η εγκράτεια, η έξαρση της σωματικής ηδονής, η εκτόνωση των ενστίκτων, η διπλή φύση του έρωτα, η διττή φύση ανθρώπου και ζώου, η σχέση ανάμεσα στη ζωή και την τέχνη, δηλαδή ο τρόπος που η ζωή αντανακλάται στην τέχνη, η φθορά του χρόνου, ο φόβος του θανάτου , τα μικρά και μεγάλα πάθη , τις υπόγειες δυνάμεις που κινούν τον κόσμο είναι μερικά από όσα θίγονται στο βιβλίο «Σενάριο αθανασίας», του Βασίλη Γκουρογιάννη.

Γλώσσα δουλεμένη,λιτή με λεπτές ποιητικές αποχρώσεις, μαζί με ένθετα στοιχεία εκκλησιαστικής γλώσσας.

Το βιβλίο «Σενάριο αθανασίας» απευθύνεται ταυτόχρονα σε όλες μας τις αισθήσεις , μεταποιώντας ένα ερωτικό μυθιστόρημα , παράλληλα όμως μας διανοίγει , κλείνοντάς μας το μάτι, σε μια μοντέρνα ανάγνωση όπου οι ρόλοι και οι ταυτότητες (συγγραφέας-αναγνώστης, φαντασία-πραγματικό, αρσενικό-θηλυκό, έρωτας –θάνατος,Απολλώνιο-Διονυσιακό, μυθολογία-χριστιανική πίστη,ιερό- βέβηλο, Γκουρογιαννηςλογικό –παράλογο,διαδίκτυο-πραγματική ζωή, παρόν-παρελθόν, θρύλος-ιστορία) συμπλέκονται σε μια συνεχή ροή.

Το βιβλίο διαβάζεται ευχάριστα αλλά όχι εύκολα.Χρειάζεται προσοχή και συγκέντρωση για να το απολαύσεις και να βρεις τους εσωτερικούς του αρμούς.Το βιβλίο, ένα βιβλίο αξιώσεων ,που σε προκαλεί να εξερευνήσεις τις υπόγειες αρδεύσεις του, πρέπει να διαβαστεί μονορούφι και όχι σε δόσεις.

Ένα μυθιστόρημα υπερρεαλιστικό, μια αλληγορία για την πάλη του ανθρώπου με το μυστήριο της ζωής.

Ο Βασίλης Γκουρογιάννης γεννήθηκε το 1951 στο χωριό Γρανίτσα Ιωαννίνων. Φοίτησε στη Νομική Σχολή Θεσσαλονίκης. Από το 1977 εργάζεται ως δικηγόρος στην Αθήνα. Μεταξύ άλλων έχει εκδώσει: Διηγήσεις παραφυσικών φαινομένων (1992), Το ασημόχορτο ανθίζει (1995), Ο θίασος των Αθηναίων (1999), το οποίο μεταφράστηκε στα ιταλικά, Βέβηλη πτήση , Από την άλλη γωνία ( 2006),Κόκκινο στην πράσινη γραμμή (2015).

Have your say

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.