Asopichos Logo
29-03-2024
Asopichos Logo
197

«ENCORE» για την Ημέρα Ποίησης

< 4 λεπτά
20.03.17 • 19:37
#Tags:

"Οδοιπορικό στον χρόνο και τους τόπους, με οδηγό προσέγγισης τα μυθικά γυναικεία αρχέτυπα"

Γράφει : Ο Κώστας Τραχανάς

«ENCORE» Νάνα Παπαδάκη     Εκδόσεις Μελάνι (Ποίηση) 2017 - σελ. 50

 Για να μιλήσεις για την αξία της ποιητικής τέχνης κάποιου-ας απαιτείται επαναληπτική ανάγνωση, η διερεύνηση του εσώτερου προσώπου τους, το ξεσκάλισμα των μη ορατών δια γυμνού οφθαλμού περιοχών του λόγου, προς άγραν και ανάδειξιν των κρυφών πλευρών, του πιθανού μυστικού ή των μυστικών που ο συγγραφέας από ένστικτο ή σκοπιμότητα έχει σε εμφανή ή απόμερα σημεία ενθυλακώσει. Πολλώ μάλλον όταν πρόκειται για μια ποιήτρια ιδιάζουσας υφής και με έντεχνο και εντελώς διακριτικό προσωπικό στυλ σαν τη Νάνα Παπαδάκη.

Η Νάνα Παπαδάκη είναι οπαδός της μικρής φόρμας. Τα ποιήματά της αγγίζουν τις πιο ευαίσθητες χορδές του αναγνώστη και κινητοποιεί μια παράλληλη συναισθηματική αντίδραση.

Η Νάνα Παπαδάκη είναι μια ανήσυχος δύτης που ανιχνεύει στα απύθμενα του βιωματικού βυθού, πασχίζοντας στοχαστικά πάνω στην αντιστοίχηση του εσωτερικού χωροχρόνου, που είναι το %cf%80%ce%b1%cf%80%ce%b1%ce%b4%ce%b1%ce%ba%ce%b7-encoreβιογραφικό διάνυσμα μιας ατομικής ζωής, σχηματικό και ουσιαστικό, με τον εξωτερικό χωροχρόνο που είναι το εντόπιο και σε απόλυτη διεύρυνση το καθολικό σύμπαν με όλες του τις παραμέτρους. Συντετριμμένη και αμήχανη απ’ το βάραθρο μέσα στο οποίο ραγδαία κατακρημνιζόμαστε όλοι την εποχή της ασυνεννοησίας που διανύουμε, δεν έχει σαφή πρόταση. Εκτός ίσως από την αγάπη, που προκύπτει όμως ως προτεινόμενη εκδοχή πλεύσης μέσα στην κοινωνική τρικυμία.

Με το «Encore» η Νανά Παπαδάκη ανοίχτηκε σε ποιήματα εκτενή, με αφηγηματική υπόσταση, ιστορίες ολόκληρες που τις ενεργοποιεί το παρόν και τις τροφοδοτεί το παρελθόν: «Ναυσικά», «Ευρύκλεια», «Μελανθώ», «Καλυψώ», «Πηνελόπη», «Αθηνά», «Ινώ», «Ελένη» κ.α.

Πρόκειται για ένα οδοιπορικό στον χρόνο και τους τόπους, με οδηγό προσέγγισης τα μυθικά γυναικεία αρχέτυπα.

Να με τι καταπιάνεται η ποιήτρια: το φως και το σκοτάδι, οι πεθαμένοι ίσκιοι, ο θάνατος, η απώλεια, ο χωρισμός, η στέρηση, η πτώση, η ατίμωση, το αίμα, οι ξένες θάλασσες, η σιωπή, ο πόνος, η μνήμη, οι ερωτήσεις, οι απαντήσεις, οι λέξεις, οι πράξεις, η χώρα των Κιμμερίων, το ριζωμένο κρεβάτι, τα σώματα πνιγμένων, η δικαιοσύνη, οι μνηστήρες, τα θέλγητρα και τα βοτάνια, αγάλματα σπασμένα, Αριστερισμοί για ενδύματα, αλάτι μετράει το φως, ποτάμι σφραγίζει τα οστά και την ευχή σου, ο Κανένας, ο τυφλός ο άνθρωπος και η δίψα του, πέτρινες ρίζες, διψασμένο άλογο, το γαλάζιο κρανίο, ο κυματώδης πόντος, η ουσία του κόσμου, ο κόσμος δίχως όρια, η θάλασσα και ο βράχος, κρασί στο χώμα, το εσωτερικό της βάρκας, η αληθινή φωνή, νεκροί στοιβαγμένοι στη μνήμη, θάνατος κι αλμύρα, τα κόκκαλα, Νέκυια για τέσσερα χρόνια, το λυκαυγές, χέρια κομμένα στους καρπούς, η σκοτεινή αφή, φως τινάζεται από τον θάνατο στον ύπνο, πυκνή η σάρκα, οι κρεμασμένες δούλες, οι ικέτες, η δύση του ίσκιου, encore = ακόμη κ.α.

Μια πινακοθήκη ανθρώπινων τύπων και αρχετυπικών χαρακτήρων που συνυπάρχουν στην κοινωνία και επαναλαμβάνονται εις το διηνεκές ανακαλύπτουμε στις ποιητικές μυθιστορίες της Νάνα Παπαδάκη. Από τον Ομηρικό κόσμο της Οδύσσειας έχει δανειστεί μόνον τα ονόματα των ηρώων με τις προσδιοριστικές ή χαρακτηριστικές τους ιδιότητες και κάποιους στίχους που τις επιβεβαιώνουν.

Πολλά ποιήματα της ποιήτριας είναι καθαρόαιμοι γυναικείοι θρήνοι. Θρήνοι για χαμένα πρόσωπα και για αλλεπάλληλα φονικά. Θρήνοι και έλεγχοι, εκφρασμένοι σε όλη την γκάμα του βεληνεκούς της πενθηφορίας με έμφαση στον βουβό αποσταγμένο πόνο, που
σκάβει τον πάτο της ψυχής μέχρι να την τρυπήσει. Θρήνοι λατρευτικοί που απηχούν τη βαθύχρονη κοινωνική εμπειρία της ρωμαίικης ψυχής.

Μια ποιήτρια που πατάει γερά στα πόδια της, γεμάτη αρχαιογνωσία και επιστήμη, τρυφερή, χοϊκή και γόνιμη.

Διαβάστε τη.

%ce%bd%ce%b1%ce%bd%ce%b1-%cf%80%ce%b1%cf%80%ce%b1%ce%b4%ce%b1%ce%ba%ce%b7Η Νάνα Παπαδάκη γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι απόφοιτος του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν, της Σχολής Σκηνοθεσίας Κινηματογράφου Ε. Χατζίκου, του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και της Γερμανικής Σχολής Αθηνών. Ως ηθοποιός έχει συνεργαστεί με σημαντικούς σκηνοθέτες σε έργα ελληνικού και παγκόσμιου ρεπερτορίου, που παρουσιάστηκαν σε κρατικές και ιδιωτικές θεατρικές σκηνές καθώς και σο φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Το Encore Γυναίκες της Οδύσσειας είναι η τρίτη ποιητική συλλογή της.

asopichos efimerida viotia clip
Asopichos Logo white
Θέλοντας να αποδώσουμε τιμή στον πρόγονό μας, τον Ορχομένιο Ολυμπιονίκη δώσαμε το όνομά του στη προσπάθειά μας. Μέγιστη τιμή και βαριά κληρονομιά την οποία θα προσπαθήσουμε να υπερασπιστούμε. Ονομάσαμε Ασώπιχο την ιστοσελίδα μας γιατί ο Ολυμπιονίκης, ανήκει σε όλους, όπως και η ιστοσελίδα μας. Γιατί η αλήθεια και η ενημέρωση χρειάζονται μεγάλη προσπάθεια, είναι ένας συνεχής αγώνας δρόμου…

Ακολουθήστε μας

menu-circle