Γράφει η Βέρα Γιαννακίτσα*
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος MSc

Πλησιάζει η πιο εορταστική περίοδος του έτους και φέτος περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά έχουμε την ανάγκη να αισθανθούμε το γιορτινό κλίμα των ημερών. Οι περισσότεροι στολίσαμε από νωρίς, και φτιάξαμε οι ίδιοι, ή προμηθευτήκαμε, τα αγαπημένα χριστουγεννιάτικα εδέσματα.

Οι κουραμπιέδες, οι δίπλες και τα μελομακάρονα είναι οι πρωταγωνιστές των Χριστουγέννων και με την βασιλόπιτα την Πρωτοχρονιά αποτελούν τα αγαπημένα γλυκά αυτών των ημερών τα οποία υπάρχουν πάντα στο γιορτινό τραπέζι.

  • Τι γίνεται όμως όταν είμαστε σε πρόγραμμα απώλειας βάρους ή θέλουμε απλώς να διατηρήσουμε σταθερό το βάρος μας;
  • Πολλές φορές όσοι επιθυμούν να χάσουν βάρος, υιοθετούν την εξής λογική: “επειδή το βράδυ έχουμε το τραπέζι, δεν θα φάμε τίποτα όλη την μέρα για να γλιτώσουμε θερμίδες”.
  • Είτε είστε σε πρόγραμμα απώλειας βάρους, είτε όχι, επιλέξτε να τραφείτε κανονικά όπως θα τρώγατε μία οποιαδήποτε ημέρα, ίσως με ένα πιο ελαφρύ γεύμα το μεσημέρι.
  • Αν πάλι, δεν προκύψει, μία μέρα είναι, ευχαριστηθείτε τις γεύσεις που δεν έχουμε στην διατροφή μας καθημερινά κι έπειτα επανέρχεστε στο πρόγραμμά σας.
  • Μην αφαιρείτε! Τροφές, ποσότητες, γεύσεις!
  • Αντιθέτως, προσθέστε θρεπτικά συστατικά, όπως ξηρούς καρπούς στην σαλάτα που περιέχουν καλά λιπαρά και φυτικές ίνες και μελομακάρονα σαν επιδόρπιο που περιέχουν μέλι, κανέλα, ελαιόλαδο και καρύδια!

Το πιάτο στο μεγάλο γεύμα της ημέρας (αλλά και σε όλα τα γεύματα), ιδανικά να περιέχει όλες τις ομάδες μακροθρεπτικών συστατικών των τροφίμων (υδατάνθρακες, πρωτείνες, καλά λιπαρά).

Το μισό να καλύπτουν οι υδατάνθρακες με τις πρωτείνες και το υπόλοιπο μισό η σαλάτα.

  • Εστιάστε στα συστατικά των τροφίμων, όχι μόνο στις θερμίδες!
  • Η ποσότητα μετράει! Είναι διαφορετικό να καταναλώσει κανείς 150ml κρασί (ιδανικά κόκκινο, για πρόσληψη περισσότερων αντιοξειδωτικών όπως η ρεσβερατρόλη) από την κατανάλωση 1 lt κρασιού!

Πώς διαφέρει;

  • 150 ml κόκκινο κρασί VS 1000ml κόκκινο κρασί
  • Θερμίδες: περίπου 120 kcal VS 800 kcal!

Αν οι θερμίδες που χρειαζόμαστε ημερησίως ώστε να διατηρούμε το βάρος μας είναι 2000kcal και οι 800 καλύπτονται από το κόκκινο κρασί, οι υπόλοιπες που απομένουν, δεν θα καλύψουν επαρκώς τα θρεπτικά συστατικά που χρειαζόμαστε, θα χρειαστεί να προσλάβουμε περισσότερες. Το αποτέλεσμα θα είναι να δυσκολευτούμε να διατηρήσουμε σταθερό το βάρος μας.

Ωστόσο, επειδή σημασία έχει και η συχνότητα στην οποία συμβαίνει μία υπερκατανάλωση όπως του παραπάνω παραδείγματος, έχει διαφορά αν τυχαίνει κάποιες φορές τον χρόνο, τον μήνα ή αν συμβαίνει πιο τακτικά.

Να θυμόμαστε ότι, οι άνθρωποι που μοιραζόμαστε αυτές τις στιγμές είναι η κύρια πηγή χαράς και διασκέδασης, και όχι το φαγητό. Γι’ αυτό καλό είναι να επιλέξουμε να γιορτάσουμε με τα άτομα με τα οποία πράγματι διασκεδάζουμε και απολαμβάνουμε να είμαστε παρέα!

  • Όταν δεν περνάμε καλά, συνηθίζουμε να τρώμε διαφορετικά-συνήθως περισσότερο-από όταν πραγματικά απολαμβάνουμε τις στιγμές με τα αγαπημένα μας πρόσωπα.
  • Διώξτε τις ενοχές!
  • Κανείς δεν πήρε τόσο βάρος που να οδηγεί στην εμφάνιση προβλημάτων από λίγες εξαιρέσεις που έγιναν στην διατροφή σε περίοδο γιορτών.
  • Το αυξημένο ποσοστό λίπους είναι επακόλουθο μίας μη ισορροπημένης διατροφής που υφίσταται για μεγάλο χρονικό διάστημα και λόγω συγκεκριμένων διατροφικών επιλογών και συστατικών , τα οποία κανονικά συνιστάται να καταναλώνονται σε πολύ μικρότερες ποσότητες ημερησίως, όπως τα κορεσμένα και τα τρανς λιπαρά, η ζάχαρη, τα αναψυκτικά, οι χυμοί εμπορίου, το αλκοόλ και τα μπισκότα.

Σίγουρα η αυξημένη εναπόθεση του λίπους δεν συμβαίνει λόγω της κατανάλωσης λίγων μελομακάρονων παραπάνω ή αν βγούμε εκτός προγράμματος για λίγες ημέρες!

  • Συνδυάστε τα γλυκά με κατανάλωση ξηρών καρπών, φρούτων ή γιαουρτιού.

Τα γλυκά περιέχουν κυρίως στα συστατικά τους απλούς υδατάνθρακες, όπως η ζάχαρη, οι οποίοι διασπώνται γρήγορα στα συστατικά τους με αποτέλεσμα  πολύ σύντομα να πεινάμε ξανά.

Όταν όμως συνδυαστούν με ξηρούς καρπούς που περιέχουν φυτικές ίνες ή με γιαούρτι που περιέχει και πρωτείνες, καθυστερείται η διαδικασία της αφομοίωσης από τον οργανισμό και χορταίνουμε περισσότερο.

  • Θα μου πείτε, τα φρούτα περιέχουν κι εκείνα απλούς υδατάνθρακες, επομένως πώς βοηθούν;
  • Όπως και οι ξηροί καρποί, περιέχουν φυτικές ίνες (δηλαδή άπεπτους υδατάνθρακες που οδηγούν σε καλύτερο κορεσμό) συν το ότι διαφορετικά θα αξιοποιηθούν στον οργανισμό οι υδατάνθρακες της επεξεργασμένης ζάχαρης, από εκείνους των φρούτων, τα οποία παράλληλα περιέχουν πολύτιμες βιταμίνες, ιχνοστοιχεία και νερό.
  • Ας απολαύσουμε αυτές τις μέρες έχοντας στο νου μας ότι θέλουμε να κάνουμε το καλύτερο για τον εαυτό μας, τόσο τώρα στις γιορτές, όσο και τις υπόλοιπες ημέρες του χρόνου!

Κάνοντας αυτές τις σκέψεις κάθε μέρα, οι επιλογές στην διατροφή μας, αλλά και σε οποιονδήποτε τομέα της ζωής μας θέλουμε να βελτιώσουμε, θα καλυτερεύουν συνεχώς,  οδηγώντας μας στην καλύτερη ψυχική και σωματική υγεία.

  • Καλές γιορτές να έχουμε πάντα εστιασμένοι στην δημιουργικότητα και την χαρά!
  • Η Βέρα Γιαννακίτσα είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος MSc
    Νότη Μπότσαρη 9-11, Αθήνα 117 41 – 211 4174081 nutriology.gr – info@nutriology.gr