Asopichos Logo
29-03-2024
Asopichos Logo
463

ΛΑΡKO: Συνάντηση με την κυβέρνηση για το μέλλον της επιχείρησης ζητούν οι εργαζόμενοι

< 9 λεπτά
21.01.22 • 19:07
#Tags:

Μετά από τις πρόσφατες εκλογές του σωματείου εργαζομένων στη ΛΑΡΚΟ, η νεοσύστατη διοίκησή του επανέρχεται στα ζητήματα της επιχείρισης και καλεί σε γενική συνέλευση την επόμενη Παρασκευή 28/1/2022

στον κινηματογράφο «Ίλιον» στη Λάρυμνα. Επίσης ζητάει να λυθεί «το πρόβλημα με την καθυστέρηση στην μισθοδοσία των συναδέλφων της εργολαβικής εταιρείας ΤΕΧΝΟΣΤΥΛ Α.Ε. Παράλληλα να πάρουν όλα τα μέτρα έτσι ώστε να μην καθυστερήσει η μισθοδοσία όσων εργαζόμαστε απευθείας στην ΛΑΡΚΟ».

Για τα θέματα που αφορούν το εργασιακό τους μέλλον οι εργαζόμενοι αναφέρουν:
«Με την επιχειρηματολογία ότι έχουν δοθεί έμμεσα και άμεσα:
-52 εκατομμύρια ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό.
-15 από την πώληση προϊόντων που προϋπήρχαν στην ΛΑΡΚΟ (περιουσίας με την μορφή προϊόντων παραγωγής), όπως ανομοιόμορφου νικελίου και σκουριάς μεταλλακτών.

Έχουν εξοικονομηθεί 40+ εκατομμύρια από τις περικοπές μισθών, δώρων, μη καταβολή αποζημιώσεων, περικοπές επισκευών και ανταλλακτικών. Έχουν εισπραχθεί επιπλέον πάνω από 160 εκατομμύρια ευρώ από τις πωλήσεις. Είναι δεσμευμένα αυτή την στιγμή 40 εκ ευρώ από την επιστροφή μη εκπομπής ρύπων για τα έτη 2019, 2020, 2021.

Το κόστος παραγωγής από 14.000 ευρώ τον τόνο που είχε πριν, σήμερα έχει ξεπεράσει τις 40.000 ευρώ. Οι τιμές είναι 23.000 $ ο τόνος και η παραγωγή έχει συρρικνωθεί στο 20% των δυνατοτήτων, με αποτέλεσμα από την απώλεια παραγωγής να έχει χαθεί τζίρος άνω των 560 εκ. ευρώ. Το εργοστάσιο και τα μεταλλεία έχουν γκρεμιστεί, οι εργαζόμενοι κινδυνεύουμε».

Στην ίδια ανακοίνωση επισημαίνονται τα εξής: Ο “λογαριασμός”, μετά από δύο χρόνια δεν γίνεται για το ποιος έφτασε τη ΛΑΡΚΟ έως εδώ. Αυτόν το λογαριασμό το κάναμε και με ντοκουμέντα αποδείξαμε ότι οι κυβερνήσεις την έφτασαν ως εδώ. Ο “λογαριασμός” γίνεται για τα δύο χρόνια εκκαθάρισης, όπου εμείς προβλέψαμε και βιώνουμε τις επιπτώσεις, όμως ακόμη και σήμερα με ρεαλισμό συνεχίζουμε να κάνουμε προτάσεις στην βάση να ξαναχτίσουμε τη ΛΑΡΚΟ, να τη βάλουμε σε λειτουργία.

Σε αυτήν την βάση καλούμε την Κυβέρνηση να μας απαντήσει:
-Τι θα κάνει έτσι ώστε να υπάρξει σχέδιο και χρονοδιάγραμμα επισκευής, εκσυγχρονισμού, αύξησης της παραγωγής σε συνθήκες ασφαλούς εργασίας και παραπέρα ανάπτυξης, διασφάλιση δηλαδή της ενιαίας λειτουργίας;
-Τι θα κάνει έτσι ώστε να διασφαλιστούν όλες οι θέσεις εργασίας, συμπεριλαμβανομένων και των συναδέλφων των εργολαβιών όπου μέχρι και σήμερα, κάτω από αυτές τις συνθήκες, οι «συνεργάτες» δουλέμποροι της ΛΑΡΚΟ τους καθυστερούν την μισθοδοσία;

Αυτήν την στιγμή βρίσκονται σε “ομηρία” συνάδελφοι που έχουν κλείσει 40 χρόνια στη βαριά βιομηχανία, έχουν συμπληρώσει το 62ο έτος της ηλικίας τους και δεν μπορούν να απολυθούν “λόγω γήρατος” (συνταξιοδότηση). Πως θα διασφαλίσει ότι θα καταβληθεί ο μόχθος που χρωστάει η Κυβέρνηση ως εργοδότης, τις αποζημιώσεις δηλαδή στο 100% και το ασφαλιστήριο ζωής, σύμφωνα με τις ατομικές και ΣΣΕ;

Με ποιον τρόπο θα μας καταβάλει ένα μισθό, για να ανασάνουμε οικονομικά, τόσο εμείς όσο και οι τοπικές κοινωνίες; (Εμείς προτείνουμε αύξηση της παραγωγής αφού πρώτα εξασφαλιστούν συνθήκες ασφαλούς εργασίας. Ένα καμίνι, 5 μέρες αν λειτουργήσει μπορεί να βγάλει έναν μισθό για τους εργαζόμενους και θα “ανασάνουν” όλες οι τοπικές κοινωνίες γύρω από την ΛΑΡΚΟ σε 6 νομούς για τους επόμενους 4 μήνες).

Τους δηλώσαμε ότι:
· Λέμε όχι στο κλείσιμο της ΛΑΡΚΟ και τον μαρασμό του τόπου μας. Δεν έχουμε που να πάμε.
· Λέμε όχι στις απολύσεις, δεν θα επιτρέψουμε την σαλαμοποίηση των εργαζομένων.
· Ο μόχθος σκληρής εργασίας μας ανήκει, δεν χαρίζεται, ούτε παίρνει εκπτώσεις η καταβολή στο 100% όλων των υποχρεώσεων που έχει η Κυβέρνηση ως εργοδότης απέναντι μας και απορρέουν από τις Συλλογικές και ατομικές συμβάσεις.

Με την διάθεση να εξαντλήσουμε κάθε περιθώριο διαλόγου, αναμένουμε να μας ορίσουν συγκεκριμένη ημερομηνία και ώρα που θα πραγματοποιηθεί η συζήτηση. Παράλληλα όμως δεν μένουμε θεατές, ετοιμαζόμαστε για να δώσουμε την μάχη σε οποιαδήποτε αρνητική εξέλιξη».

Μεγάλο πρόστιμο στην Ελλάδα από την ΕΕ για την ΛΑΡΚΟ

Η Ελλάδα υποχρεούται να καταβάλει κατ’ αποκοπήν ποσό ύψους 5,5 εκατομμυρίων ευρώ και χρηματική ποινή ύψους άνω των 4 εκατομμυρίων ευρώ ανά εξάμηνο καθυστέρησης, διότι δεν ανέκτησε τις κρατικές ενισχύσεις που χορηγήθηκαν στη ΛΑΡΚΟ. Το Δικαστήριο διαπίστωσε για πρώτη φορά την παράβαση της Ελλάδας με απόφαση που εκδόθηκε το 2017.

Ολόκληρη η απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης:

Η ΛΑΡΚΟ Γενική Μεταλλευτική & Μεταλλουργική ΑΕ είναι ελληνική μεταλλευτική και μεταλλουργική εταιρία η οποία ειδικεύεται στην εξόρυξη και επεξεργασία μεταλλεύματος λατερίτη, την εξόρυξη λιγνίτη και την παραγωγή σιδηρονικελίου.

Τον Μάρτιο του 2013 η Επιτροπή κίνησε επίσημη διαδικασία έρευνας σχετικά με διάφορες ενισχύσεις που χορήγησε η Ελλάδα υπέρ της ΛΑΡΚΟ, όπως, μεταξύ άλλων, κρατικές εγγυήσεις για τα έτη 2008, 2010 και 2011 καθώς και αύξηση κεφαλαίου το 2009. Τον Μάρτιο του 2014 εκδόθηκε απόφαση με την οποία η Επιτροπή έκρινε ότι οι ενισχύσεις αυτές, ως παράνομες και μη συμβατές με την εσωτερική αγορά, έπρεπε να ανακτηθούν.

Εντωμεταξύ, η Ελλάδα είχε γνωστοποιήσει στην Επιτροπή την πρόθεσή της να προβεί στην πώληση ορισμένων στοιχείων του ενεργητικού της ΛΑΡΚΟ μέσω δύο χωριστών διαγωνισμών. Μετά την ολοκλήρωση των δύο διαγωνισμών και ανεξαρτήτως των αποτελεσμάτων τους, η ΛΑΡΚΟθα κηρυσσόταν σε πτώχευση σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία και τα εναπομένοντα στοιχεία του ενεργητικού της θα μεταβιβάζονταν στο πλαίσιο της διαδικασίας εκκαθάρισης. Η Επιτροπή έκρινε, αφενός, ότι η εν λόγω μεταβίβαση δεν συνιστούσε κρατική ενίσχυση και, αφετέρου, ότι το ζήτημα της ανάκτησης των επίμαχων ενισχύσεων δεν θα αφορά τους αγοραστές των στοιχείων του ενεργητικού.

Το 2016 η Επιτροπή, εκτιμώντας ότι η Ελλάδα δεν είχε συμμορφωθεί προς τις υποχρεώσεις που υπείχε από την απόφαση του 2014, άσκησε ενώπιον του Δικαστηρίου την πρώτη προσφυγή λόγω παραβάσεως κατά του κράτους μέλους αυτού. Με απόφαση της 9ης Νοεμβρίου 2017 , το Δικαστήριο έκρινε ότι η Ελλάδα παρέβη τις υποχρεώσεις της σχετικά με την ανάκτηση των παράνομων και μη συμβατών με την εσωτερική αγορά ενισχύσεων.

Στις 29 Ιανουαρίου 2020 η Επιτροπή, εκτιμώντας ότι η Ελλάδα δεν είχε ακόμη συμμορφωθεί προς την ως άνω απόφαση του Δικαστηρίου, άσκησε την υπό κρίση προσφυγή λόγω παραβάσεως. Στο πλαίσιο της δεύτερης αυτής προσφυγής, ζήτησε από το Δικαστήριο να υποχρεώσει το κράτος μέλος να καταβάλει κατ’ αποκοπήν ποσό καθώς και χρηματική ποινή.

Στη συνέχεια, τον Φεβρουάριο του 2020, η Ελλάδα προέβλεψε , λόγω των οικονομικών δυσχερειών της Λάρκο, την υπαγωγή της επιχείρησης αυτής σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης. Κατά την Επιτροπή, η Ελλάδα δεν έλαβε μέτρα για την ανάκτηση των επίμαχων ενισχύσεων παρά μόνο μετά τις 29 Ιανουαρίου 2020, ημερομηνία άσκησης από την Επιτροπή της δεύτερης προσφυγής λόγω παραβάσεως. Επιπλέον, κατά το θεσμικό όργανο, η παράβαση εξακολουθούσε να υφίσταται κατά τον χρόνο εξέτασης των πραγματικών περιστατικών από το Δικαστήριο.

Με τη σημερινή του απόφαση, το Δικαστήριο διαπιστώνει, αφενός, ότι η Ελλάδα παρέβη την υποχρέωσή της να λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα για την εκτέλεση της απόφασης του 2017 μέχρι τις 25 Μαρτίου 2019 (ημερομηνία λήξης της προθεσμίας που είχε τάξει η Επιτροπή με την προειδοποιητική επιστολή της) και, αφετέρου, ότι η παράβαση εξακολουθούσε να υφίσταται κατά τον χρόνο εξέτασης των πραγματικών περιστατικών της υπό κρίση υπόθεσης από το Δικαστήριο.

Καταρχάς, το Δικαστήριο υπενθυμίζει τη νομολογία του κατά την οποία το κράτος μέλος που είναι αποδέκτης απόφασης της Επιτροπής βάσει της οποίας υποχρεούται να ανακτήσει παράνομες ενισχύσεις που κρίθηκαν μη συμβατές με την εσωτερική αγορά οφείλει να λάβει όλα τα κατάλληλα μέτρα για να διασφαλίσει την εκτέλεση της απόφασης αυτής. Το κράτος μέλος πρέπει να ανακτήσει πράγματι τα οφειλόμενα ποσά προκειμένου να εξαλείψει τη στρέβλωση του ανταγωνισμού που προκλήθηκε από το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα το οποίο προέκυψε από τις ενισχύσεις. Το γεγονός ότι μια επιχείρηση αντιμετωπίζει δυσκολίες ή τελεί σε κατάσταση πτώχευσης δεν θίγει την υποχρέωση ανάκτησης των ενισχύσεων που χορηγήθηκαν παράνομα. Η εξάλειψη της οφειλόμενης στις ενισχύσεις αυτές στρέβλωσης του ανταγωνισμού μπορεί καταρχήν να επιτευχθεί, στο πλαίσιο της πτωχευτικής διαδικασίας, με την εγγραφή, στον πίνακα κατάταξης των πιστωτών, της απαίτησης που αφορά την επιστροφή των επίμαχων ενισχύσεων. Ωστόσο, η εν λόγω εγγραφή συνεπάγεται εκπλήρωση της ως άνω υποχρέωσης μόνον εάν, σε περίπτωση που οι αρχές αδυνατούν να ανακτήσουν το συνολικό ποσό των ενισχύσεων, η πτωχευτική διαδικασία καταλήγει στην οριστική παύση της δραστηριότητας της επιχείρησης που έλαβε τις ενισχύσεις. Επομένως, η οριστική παύση των δραστηριοτήτων της επιχείρησης που έλαβε κρατική ενίσχυση επιβάλλεται μόνο στην περίπτωση κατά την οποία η ανάκτηση του συνολικού ποσού της ενίσχυσης είναι αδύνατη κατά τη διάρκεια της πτωχευτικής διαδικασίας.

Εν προκειμένω, το Δικαστήριο υπογραμμίζει ότι η Ελλάδα δεν έλαβε μέτρα για την ανάκτηση των επίμαχων ενισχύσεων παρά μόνο μετά τις 29 Ιανουαρίου 2020, ημερομηνία άσκησης της υπό κρίση προσφυγής. Η υπαγωγή της Λάρκο στο καθεστώς ειδικής διαχείρισης πραγματοποιήθηκε τον Φεβρουάριο του 2020, δηλαδή σχεδόν ένα έτος μετά τη λήξη της προθεσμίας που είχε τάξει η Επιτροπή. Εξάλλου, τον Μάρτιο του 2020 η Ελλάδα κάλεσε τη Λάρκο να καταβάλει το ποσό των επίμαχων ενισχύσεων και, τον Μάιο του 2020, έδωσε εντολή για την ανάκτηση του συνολικού ποσού των ενισχύσεων αυτών. Επιπλέον, το Δικαστήριο διαπιστώνει ότι η παράβαση εξακολουθούσε να υφίσταται κατά τον χρόνο εξέτασης των πραγματικών περιστατικών.

Υπό τις συνθήκες αυτές, το Δικαστήριο εκτιμά ότι ενδείκνυται να επιβληθούν στην Ελλάδα οικονομικές κυρώσεις υπό μορφή εξαμηνιαίας χρηματικής ποινής προκειμένου να εξασφαλιστεί η πλήρης εκτέλεση της απόφασης του 2017 και προκειμένου η Επιτροπή να έχει τη δυνατότητα να αξιολογήσει την πρόοδο των μέτρων εκτέλεσης της απόφασης. Επιπλέον, το Δικαστήριο κρίνει αναγκαίο να επιβληθεί κατ’ αποκοπήν ποσό ως αποτρεπτικό μέτρο με σκοπό να αποφευχθούν ανάλογες μελλοντικές παραβιάσεις του δικαίου της Ένωσης.

Για τον καθορισμό του ποσού των κυρώσεων, το Δικαστήριο λαμβάνει υπόψη τη σοβαρότητα της παράβασης, τη διάρκειά της και την ικανότητα πληρωμής του κράτους μέλους. Όσον αφορά τη σοβαρότητα της παράβασης, το Δικαστήριο τονίζει τον θεμελιώδη χαρακτήρα των διατάξεων της Συνθήκης στον τομέα των κρατικών ενισχύσεων καθώς και το σημαντικό ύψος του ποσού της μη ανακτηθείσας ενίσχυσης (το οποίο ανερχόταν, στις 14 Μαΐου 2020, σε 160 εκατομμύρια ευρώ) και το γεγονός ότι η αγορά σιδηρονικελίου είναι διασυνοριακή.

Το Δικαστήριο διαπιστώνει επίσης τον επαναλαμβανόμενο χαρακτήρα της παραβατικής συμπεριφοράς της Ελλάδας στον τομέα των κρατικών ενισχύσεων.

Επιπλέον, η διάρκεια της παράβασης είναι σημαντική: έχουν παρέλθει περισσότερα από τέσσερα έτη από την έκδοση της πρώτης απόφασης του Δικαστηρίου. Για την εκτίμηση της ικανότητας πληρωμής της Ελλάδας, το Δικαστήριο λαμβάνει ως βάση κατά κύριο λόγο το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν (ΑΕγχΠ) του κράτους αυτού. Πέραν τούτου, το Δικαστήριο εκτιμά ότι, προκειμένου να καθοριστούν κυρώσεις επαρκώς αποτρεπτικές και αναλογικές, δεν χρειάζεται να ληφθεί υπόψη η θεσμική βαρύτητα η οποία εκφράζεται με τον αριθμό των ψήφων που διαθέτει το κράτος μέλος στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Συνεπώς, το Δικαστήριο υποχρεώνει την Ελλάδα να καταβάλει στον προϋπολογισμό της Ένωσης κατ’ αποκοπήν ποσό ύψους 5 500 000 ευρώ καθώς και χρηματική ποινή ύψους 4 368 000 ευρώ ανά εξάμηνο καθυστέρησης στην εφαρμογή των μέτρων που απαιτούνται για τη συμμόρφωση προς την απόφαση του 2017, αρχής γενομένης από σήμερα.

asopichos efimerida viotia clip
Asopichos Logo white
Θέλοντας να αποδώσουμε τιμή στον πρόγονό μας, τον Ορχομένιο Ολυμπιονίκη δώσαμε το όνομά του στη προσπάθειά μας. Μέγιστη τιμή και βαριά κληρονομιά την οποία θα προσπαθήσουμε να υπερασπιστούμε. Ονομάσαμε Ασώπιχο την ιστοσελίδα μας γιατί ο Ολυμπιονίκης, ανήκει σε όλους, όπως και η ιστοσελίδα μας. Γιατί η αλήθεια και η ενημέρωση χρειάζονται μεγάλη προσπάθεια, είναι ένας συνεχής αγώνας δρόμου…

Ακολουθήστε μας

menu-circle